همه چيز در مورد كفش هاي طبي

بهترين لوازم آرايشي

همه چيز در مورد كفش هاي طبي

۲۷ بازديد

يك سري از كفش هاي طبي نيز براي رفع مشكلاتي مانند كف پاي صاف تجويز مي شود. كفي اين كفش ها به پا قوس مناسب را مي دهد.

 

معمولا هنگام خريد كفش اولين ويژگي كه در نظر مي گيريم، ظاهر زيباي آن است و كمتر به اين نكته توجه مي كنيم كه استفاده از كفش تنگ و نامناسب تأثير سوئي بر سلامت ما مي گذارد و حتي ممكن است مشكلاتي براي ستون مهره ها، كمر و زانو ايجاد كند.

 

در مقابل بايد دانست كه بسياري از دردهاي استخواني با تجويز كفش مناسب از سوي پزشك متخصص درمان مي شود.

 

به طور كلي كفش هاي طبي ارتوپدي به كفش هايي اطلاق مي شود كه براي اصلاح تغيير شكل پا و كمك به راه رفتن بيمار تجويز مي شود.  كفش هاي طبي تجاري كه در بازار و بدون نياز به نسخه پزشك فروخته مي شود صرفا كفش هاي راحتي است كه كفي آن نرم تر و قالب آن آزادتر است.

 

كفش هاي موجود در بازار از جنس چرم و قابل انطباق با پاست. در حالي كه كفش هاي مجلسي چه زنانه و چه مردانه يا بچه گانه با قالب هاي معمولي ساخته و بيشتر به ظاهر آن توجه مي شود. با پوشيدن اين كفش ها پا تحت فشار قرار مي گيرد.

 

ميخچه، درد پا و خستگي زودرس از عوارض استفاده از اين نوع كفش هاست. بايد گفت امروزه كفش هاي طبي زير نظر مهندسان ارتوپد و با تجويز پزشك ساخته مي شود. هم چنين براي تهيه كفي طبي، متخصص با مشاهده چگونگي راه رفتن و لمس كف پا كفي طبي مناسب را براي فرد تجويز مي كند.

 

 

نكته اي كه يادآوري آن ضروري است اين است كه بدشكلي پا به هر دليلي كه باشد باعث مشكلاتي براي فرد مي شود بنابراين حتي كودكان و نوجوانان نيز براي اصلاح شكل پا و راه رفتن ناچار به استفاده از كفش طبي هستند. بعضي از متخصصان معتقدند كه از سنين خردسالي بايد پاي كودك را با كفش مناسب آشنا كرد تا او اولين گام هايش را بردارد. پاي كودك گوشتي است و او نياز به كفش مناسب دارد تا مچ پايش را بگيرد.با انتخاب كفش مناسب كودك موقع راه رفتن محكم تر قدم برمي دارد.

 

استفاده از كفي طبي نيز در افرادي كه تغيير شكل پاي آن ها هنوز به صورت ثابت در نيامده است مفيد است . از نظر پزشكي كفش بايد اندازه مناسب داشته باشد به گونه اي كه پاها در آن كاملا راحت و آزاد باشد.براي ساخت كفش طبي كه توسط پزشك تجويز مي شود، از پاي فرد قالب گرفته مي شود و هر فرد قالب مخصوص به خود را دارد. اين كفش ها بر اساس نياز افراد توسط پزشك ارتوپد تجويز مي شود.

 

 

يك سري از كفش هاي طبي نيز براي رفع مشكلاتي مانند كف پاي صاف تجويز مي شود. كفي اين كفش ها به پا قوس مناسب را مي دهد. ظاهر اين كفش ها در بيرون صاف است ولي داخل آن به گونه اي طراحي شده است كه قوس پا را اصلاح كند و فرد احساس راحتي بيشتري كند. البته بايد دانست اين كفش ها كف پاي صاف را اصلاح نمي كند.  بعضي از بيماران كه كف پايشان صاف است با پوشيدن كفي هاي قوس دار احساس ناراحتي مي كنند زيرا بايد فشار زيادي را در قسمت كف پا تحمل كنند. از اين رو اين نوع كفش هاي طبي حتما بايد توسط پزشك ارتوپد تجويز شود.

 

افرادي كه كف پايشان تغيير شكل مادرزادي دارد، پا چمبري يا در هم پيچيده است و پاها و انگشتان به داخل مي چرخد يا تاندون پا كوتاه است حتما بايد با تجويز پزشك متخصص كفش مناسب را انتخاب كنند. در برخي موارد اگر كودك با همين حالت پا رشد كند پس از مدتي با پشت پا راه مي رود. براي جلوگيري از اين مشكل بايد كودك درمان شود. در مواردي پزشك پاي وي را گچ مي گيرد و در بعضي موارد به جراحي نياز پيدا مي كند. به اين بيماران، ۳ ماه پس از عمل جراحي استفاده از كفش طبي تجويز مي شود تا از عود مجدد نقص پا پيش گيري شود. اين كفش ها بايد تا ۲ سالگي استفاده شود تا رشد پا و تاندون ها متناسب با هم باشد. به مرور زمان ديگر كودك نيازي به استفاده از كفش هاي طبي نخواهد داشت.

 

همچنين كودكي كه زانوي پرانتزي دارد بايد قبل از ۳ سالگي توسط پزشك ارزيابي شود. براي اين بيماران كفش طبي تجويز مي شود. اين كفش ها طوري طراحي شده است كه شكل زانو را اصلاح مي كند. در اين موارد استفاده از كفش هاي طبي روزانه و شبانه به بيمار تجويز مي شود. در كفش هايي كه كودك در روز از آن استفاده مي كند كفي هاي مخصوص شبيه كفش شيب دار وجود دارد تا پاي كودك در مدت رشد اصلاح شود. كفش هاي طبي شبانه نيز طوري به پاي كودك بسته مي شود كه زانو را تحت فشار قرار دهد و مداوم يك نيروي متناسب براي اصلاح زانوها وارد كند. اين كفش ها به مرور زمان به شرطي كه تشخيص بيماري زير ۵ - ۴ سالگي باشد زاويه پا را اصلاح مي كند. اما در مواردي كه بيماري دير تشخيص داده مي شود استفاده از اين كفش ها تاثيري ندارد. وي افزود: كفش هاي طبي موجود در بازار نيز علاوه بر داشتن استاندارد تعريف شده، بايد نرم و انعطاف پذير باشد كفش نبايد خيلي نرم يا سفت باشد. بايد از نظر اندازه كاملا آزاد باشد، تنگ يا گشاد نباشد. انگشتان پا بايد راحت باشد.

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/everything-about-medical-shoes1.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.