روياي شفاف يا لوسيد دريم چيست؟ مزايا و خطرات آن

۱۱ بازديد



روياي شفاف،رؤياي شفاف،اموزش روياي شفاف

تكنيك هاي روياي شفاف

 

رؤياي شفاف( به انگليسي:Lucid Dream) به رؤيايي اطلاق ميشود كه در آن رؤيابين از اين حقيقت كه در حال رؤيا ديدن است، اگاهي دارد.رؤياي شفاف به وسيله دانشمندان گوناگون در زمان هاي مختلف مورد مطالعه علمي قرار گرفته است و با تمرين هاي خاصي قابل دسترسي است.

در رؤياي شفاف، رؤيابين هم چنان قابليت كنترل محيط فيزيكي را ندارد ولي بصورت آگاهانه ، روي رؤياي خود كنترل داشته و چه بسا ميتواند صحنه رؤيا را به ميل خود تغيير دهد. به همين علت در رؤياي شفاف بسياري از فانتزي ها و ناممكن ها ميتوانند قابل تجربه باشند.

 

مغز افردي كه رؤياي شفاف را تجربه ميكنند ، اندازه بسيار بيشتري از باند بسامد beta- 1 را كه حدود ۱۳ الي ۱۹ هرتز است، بطور فعال تجربه ميكند كه منجر به فعال شدن قوهٔ هشياري و اگاهي در لوب آهيانه اي مغز است كه در پايان منجر به تجربهٔ رؤياي شفاف ميشود .

 

گمان هايي در زمان تحقيق در خصوص اين پديده بوجود آمده اند مبتني بر اين كه روياي شفاف حالت خواب نيست ولي زيرا هم چنان عدم توانايي ارادي در كنترل محيط فيزيكي برفرد بيشتر است ميتوان خاطرنشان كرد قسمتي از خواب است، يا به نوعي بيداري مختصر است. رؤياي شفاف به وسيله دانشمندان گوناگون در زمان هاي مختلف مورد مطالعه علمي قرار گرفته است و با تمرين هاي خاصي قابل دسترسي است.

 

چگونه روياي شفاف ببينيم؟ 

با تمام اين تفسيرها، درصورتي كه هنوز دلتان مي خواهد روياي شفاف ببينيد، اول بايد سعي كنيد خواب و روياهاي عادي خودتان را به ياد آوريد. به دليل آن كه اكثراً خاطره ها يتان از خواب و رؤيا در زباله دان ناخودآگاهتان بعد از بيداري قرار مي گيرد.

 

جهت دستيابي به اين منظور، اول شما بايد هر روز خواب هاي خودتان را روي كاغذ بصورت مستند بنويسيد. در آغاز احتمالا روياهاي خود را بصورت كلي بخاطر داشته باشيد. به عنوان مثال به ياد داريد داخل جنگل گم شده بوديد و به وسيله فرد ديگري نجات پيدا كرديد. اين كه چه طور گم شديد يا چه كسي شما را نجات داد آنقدر مهم نيست.

 

شما با تكرار و تمرين جهت ثبت روياها و چه بسا كابوس هايتان سعي كنيد بصورت مستمر اين فرآيند بصورت يك نوع ورزش ذهني انجام شود. رفته رفته خودتان ترقي تان را حس خواهيد كرد. در آينده جزئيات بيش تر و بهتري را به ياد خواهيد آورد و از اين مسئله قطعاً شگفت زده خواهيد شد.

 

نخستين و مهم ترين مرحله:ثبت خاطره هاي روزانه از خواب هايي كه در شب قبل تجربه نموده ايد .

 

در مرحله بعدي تلاش كنيد يك نشانه تهيه كنيد تا مرز بين حقيقت و تخيل را براي منطقه ممنوع مغز( قسمتي از ناخودآگاه كه باعث روياي شفاف است) مشخص كنيد. مثلا معمولاً من تلاش مي كنم حلقه اي را در دست راستم قرار دهم و اين رفتار به يك مسئله روتين در روزانه تبديل شده و تحت هيچ شرايطي اين انگشتر را در حين خواب در دستم قرار نمي دهم. موقع خواب، درصورتي كه به هر طريقي كنترل رؤيا را برعهده گرفتم، اول بخاطر مي آورم بايد دست راستم را چك كنم. درصورتي كه انگشتر در دستم قرار ندارد، پس قطعاً در عالم رؤيا قرار دارم.

 

مرحله بعدي براي تجربه بيش تر روياهاي شفاف و كنترل خواب، در مراقبه يا مديتيشن است. در زمان هاي مُرده موجود در زندگي روزانه تان تلاش كنيد براي چند وقتي هر چند كوتاه چشمان خودتان را ببنديد و با گوش فرا دادن به صداي محيط، تلاش كنيد با تصويرسازي هاي گوناگون، جزئيات دنياي اطراف تان را تصور كنيد. اين مرحله يكي از دشوار ترين فازهاي تمريني است كه احتمالا چند سال به طول بينجامد.

 

اين همان مراقبه اي است كه راهبين شرقي براي دست پيدا كردن به عرفان الهي مي آموزند. به زباني ساده تر شما به ناخودآگاه تان مي آموزيد دنياي حقيقي را نسبت به عالم خواب با جزئيات بسيار بيشتري بخاطر داريد و حجم زباله دان ناخودآگاه كه فرويد معتقد است در مغز وجود دارد را رفته رفته كم مي كنيد و تسلط بيشتري از حافظه خودتان را در دست مي گيريد. به همين علت تجربه روياي شفاف راحت تر از قبل خواهد بود.

 

روياي شفاف،رؤياي شفاف،اموزش روياي شفاف

فوايد ديدن خوابهاي شفاف

 

يادگيري آن چيست ؟

علاوه بر اين كه ميتوانيد تفريح و سرگرمي فوق العاده ايي را تجربه كنيد، اين گونه خوابها ميتوانند فايده ها و كاربردهاي بسياري داشته باشند.

 

بعضي فوايد خوابهاي شفاف عبارتند از:

كمك در رسيدن به هدف ها: تصور كردن ، يكي از روش هاي بسيار معروف و مشهور است كه مي تواند به مردم كمك كند به اهدافشان برسند. هنگامي كه كسي خود را حين رسيدن به هدف خيال مي كند، در واقع، درحال دادن پيام و جهت به ضمير ناخودآگاه خود است تا براي رسيدن به آن هدف، در جهت مطلوب، گام بردارد. در اين موقعيت، ضمير ناخودآگاه فرد، باتوجه به تصاويري كه در آن وجود دارد ، عمل خواهد كرد. حال خيال كنيد كه تمامي خوابهاي شما هر وقت كه اراده ميكنيد، با كيفيت بسيار بالا، در جهت چيزي باشد كه مي خواهيد به آن برسيد! خيال كنيد چه انگيزه ايي را از ديدن اين خوابها كسب خواهيد كرد!

 

نجات از كابوسها: چنانچه بدانيد كه تنها درحال خواب ديدن هستيد و روي خوابهاي خود كنترل داريد، در اين وضعيت قطعاً كابوس ديدن مشكل خاصي نخواهد بود براي اين كه شما ميتوانيد آن ها را كنترل كنيد يا از آن ها جلوگيري كنيد.

 

به دست آوردن تجربه: ضمير ناخودآگاه شما نميتواند بين يك تجربه حقيقي و خواب شفاف تمايز قائل شود. به همين دليل است كه زماني كه يك فيلم وحشتناك يا خواب وحشتناك ميبينيد، ضربان قلب شما افزايش ميابد. به همين دليل هر آنچه كه در خواب ببينيد، در ضمير ناخودآگاه شما باقي خواهد ماند بطوريكه گويي يك تجربه حقيقي بوده است.

 

در خوابهاي شفاف شما ميتوانيد حالت مختلفي را به انتخاب خود ايجاد كرده و از آن، ياد بگيريد و تجربه كسب كنيد. حتي امكان دارد بخواهيد تمرينهاي ورزشي، مطالعات يا غيره را در خواب خود جاي دهيد يا به حل يك سؤال به صورت بسيار سرگرم كننده ايي بپردازيد! به عنوان مثال ميتوانيد يك مسئله فيزيك را در خواب حل كنيد! با اين تفاوت كه تمامي اجسام موجود در آن را كاملاً تصور كنيد و با كيفيت بالا به حل آن بپردازيد!

https://www.beytoote.com/psychology/zendegi-behtar/dream8-come-true-benefits.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.