راه هاي برخورد با كارمنداني كه اثر بخشي كمي دارند

۱۴ بازديد

راه هاي برخورد با كارمنداني كه اثر بخشي كمي دارند 

 

هميشه كارمنداني در بازار ها و در كسب و كار وجود دارد كه باعث ميشود اثر بخشي و بازدهي كافي نداشته باشند در ادامه با راه هاي برخورد با كارمنداني كه اثر بخشي كمي دارند  در سايت تالاب همراه شويد.

 

بسياري از كارمندان هستند كه حين كار كردن اثربخشي و بازدهي آنچناني ندارند و مي توانند براي شركت مشكلاتي را نيز ايجاد نمايند. در دنياي امروز كه ارتباطات و تكنولوژي اطلاعات حرف اول و آخر را مي‌زند، برخورداري كاركنان از مهارت‌هاي تعاملي موهبتي ارزشمند براي هر سازماني محسوب مي‌شود. بعضي اوقات كاركنان مجرب و توانمند از قبل داراي مهارت‌هاي تعاملي و ارتباطي كافي هستند و نياز چنداني به تقويت اين مهارت‌ها در آنها نيست.

 

اما كار زماني براي مدير سخت مي‌شود كه خود را با تعداد زيادي كاركنان فاقد چنين مهارت‌هايي روبه‌رو مي‌بيند و بايد اين مهارت‌ها را در آنها تقويت كند. در ادامه به هفت توصيه كاربردي در زمينه راه‌هاي تقويت مهارت‌هاي ارتباطي و تعاملي در ميان كاركنان اشاره خواهد شد كه با به‌كار بستن آنها يك مدير مي‌تواند بستر مناسبي براي تحقق اهداف سازماني فراهم آورد.

 

1) با افرادتان تماس مستقيم و دائمي داشته باشيد: اگر بخواهيد شنا كردن را ياد بگيريد، حتما بايد وارد آب شويد و در آب دست و پا بزنيد تا آن را بياموزيد. براي آموختن مهارت‌هاي تعاملي و ارتباطي به كاركنان نيز بايد به‌طور مستقيم و پيوسته با آنها در ارتباط بود و اين همان چيزي است كه اغلب مديران، به‌ويژه مديران شركت‌هاي فني و مهندسي از آن غفلت مي‌كنند

 

و در نتيجه بسياري از كاركنان چنين شركت‌هايي به‌صورت انفرادي و محدود كار مي‌كنند و از كار تيمي گريزانند. تداوم چنين وضعيتي به‌طور حتم موجب فروپاشي تيم‌هاي كاري و شركت‌ها خواهد شد.بنابراين، به‌عنوان رهبر تيم بايد ضمن برقراري تعامل سازنده با تمام افرادتان، اين كار را به آنها به صورت عملي بياموزيد و از آنها بخواهيد

 

به بهانه‌هاي مختلف با هم ارتباط داشته باشند. اهميت اين ارتباط با بالاتر رفتن شما در سلسله مراتب سازماني اهميت و ضرورت بيشتري پيدا مي‌كند.

 

2) با افرادي خارج از تيم تحت رهبري‌تان ارتباط برقرار كنيد: بسياري از مديران فكر مي‌كنند تمام روابط كاري‌شان بايد محدود به كساني باشد كه به‌طور مستقيم با آنها و براي آنها كار مي‌كنند، درحالي‌كه عقل سليم حكم مي‌كند كه دامنه تعاملات و ارتباطات كاري به حوزه‌هايي خارج از فعاليت‌هاي روزمره نيز تسري يابد كه به گونه‌اي غيرمستقيم ممكن است با كار شركت گره بخورند.

 

اهميت چنين پيوندهايي زماني آشكار مي‌شود كه چالش‌هاي پيش‌بيني‌نشده‌اي گريبان شركت را مي‌گيرند كه با روش‌هاي متداول و رسمي نمي‌توان آنها را حل و فصل كرد، درحالي‌كه چاره كار در روابط و پيوندهاي غيررسمي با نهادها و اشخاصي خارج از چارچوب‌هاي تعريف‌شده قرار دارد. اين نوع شبكه‌سازي‌هاي نامحدود بيشتر نگاه به آينده و استفاده از فرصت‌هاي آتي دارند و به نوعي آينده‌نگري محسوب مي‌شوند.

 

3) ياد بگيريد با انتقادها برخورد منطقي و سازنده داشته باشيد: اگر شما هم جزو آن دسته از مديران هستيد كه در برابر كوچك‌ترين انتقاد از عملكردتان برآشفته مي‌شويد و با فرد انتقادكننده خيلي بد برخورد مي‌كنيد، حتما بايد در اين رفتار خود تجديد نظر كنيد، چرا كه تداوم اين رويكرد مي‌تواند به ارتباطات شما با ذي‌نفعان

 

و افرادتان لطمه جدي وارد كند. حتي اگر انتقاد مطرح شده كاملا بيراه و نادرست باشد هم واكنش شما بايد منطقي و مودبانه باشد و در چنين حالتي است كه تهديدي به نام انتقاد به فرصتي براي آموزش روش تعامل و ارتباط به كاركنان، مشتريان، سهامداران و… بدل مي‌شود.

 

4) عقايدتان را به گونه‌اي بيان كنيد كه به شخصيت ديگران آسيب وارد نكند: هنگامي كه در حال مديريت يك تيم هستيد يا زماني كه پروژه‌اي را اجرا مي‌كنيد، موقعيت‌هايي پيش مي‌آيد كه مجبور مي‌شويد چيزهايي را به ديگران بگوييد كه شايد براي آنها ناخوشايند باشد.

 

اگرچه چنين موقعيت‌هايي اجتناب‌ناپذير بوده و بخشي از زندگي كاري همه مديران محسوب مي‌شود، اما مي‌توان اين كار را به گونه‌اي انجام داد كه كمترين آسيب و پيامد منفي را به دنبال داشته باشد و باعث ساقط شدن آن فرد از كارش و در نهايت بيزاري او از شما و شركت تحت رهبري‌تان شود. استفاده از تاكتيك‌هاي هدفمند

 

و باز نگه داشتن راه بازگشت فرد به آغوش شركت و دادن فرصت جبران به او زمينه‌اي را فراهم مي‌آورد كه در آن تهديدي به نام خطاي كاركنان به فرصتي براي آموختن كارهاي درست و تضمين وفاداري و كارآمدي دائمي افراد تبديل مي‌شود.

 

5) توانايي‌تان را براي گفت‏وگوهاي دشوار كاري افزايش دهيد: گاهي اوقات موقعيت‌هايي پيش مي‌آيد كه در آن اعضاي تيم تحت رهبري‌تان تمايلي براي گوش فرا دادن به صحبت‌هاي شما و اطاعت از دستورات شما ندارند و در چنين موقعيت‌هايي است كه گفت‌وگوي شما با افرادتان به مرحله فوق‌العاده حساسي مي‌رسد كه چگونگي مديريت آن بسيار تعيين كننده و سرنوشت‌ساز خواهد بود.

 

راستي واكنش شما در چنين مواردي چگونه است؟ آيا از خواسته‌هايتان عقب‌نشيني مي‌كنيد و پا پس مي‌كشيد؟ يا اينكه موضعي تهاجمي و پرخاشگرانه مي‌گيريد و افرادتان را تهديد به اخراج و تنبيه مي‌كنيد؟ واقعيت آن است كه هيچ كدام از اين رويكردها درست و موثر نيست و پيامدهاي منفي آنها از فوايدشان بيشتر است.

منبع:

https://www.talab.org/psychology/success/راه-هاي-برخورد-با-كارمنداني-كه-اثر-بخشي.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.